PBX API & Webhooks

PBX API

Een Application Programming Interface (API) maakt het mogelijk om externe software programma's op een veilige manier te laten samenwerken met de VoipCenter telefooncentrale software.

Doel van de VoipCenter PBX API

De bedoeling van de VoipCenter PBX API is om het mogelijk te maken externe software ontwikkelaars hun software te laten integreren met de VoipCenter PBX-oplossing.

Zo wordt het mogelijk om software instellingen in de VoipCenter PBX te raadplegen, te wijzigen en te verwijderen. Verder is het ook mogelijk om een VoIP-gesprek op te zetten via deze API vanuit externe software. Click-to-dial, kalender-integratie en andere CRM-toepassingen kunnen op deze manier verbonden worden met de VoipCenter PBX-software.

Hoe werkt het ?

 Via een private key kan een API-aanvraag met gehashte controlesom gebeuren. Deze API-aanvraag bestaat uit een url met daarin opgenomen alle parameters zoals authenticatie, controlesom, maar natuurlijk ook de gegevens van de aanvraag die verwerkt moet worden. Indien de API-aanvraag correct is zal meteen een antwoord komen met de gevraagde gegevens.

Mogelijkheden van de VoipCenter PBX API

Alle mogelijkheden van de VoipCenter PBX API op een rijtje :

  • informatie opvragen over registratie en instellingen van SIPaccounts
  • informatie opvragen over gevoerde gesprekken
  • VoIP-gesprekken initïeren
  • wijzigingen uitvoeren aan de PBX-configuratie

Webhooks

De VoipCenter telefooncentrale software kan bij bepaalde gebeurtenissen een http POST versturen met gespreksdata naar een opgegevens web URL.

Doel van de VoipCenter PBX API

De bedoeling van de VoipCenter Webhooks is om in real-time gespreksdata over te maken naar uw web-applicatie. Zodoende kan uw web-applicatie aan de slag met de overgemaakte gegevens (om bvb informatie te tonen zoals klantenfiche, gebaseerd op de overgemaakt http POST parameters).

Hoe werkt het ?

U maakt een webhook aan bestaande uit minstens volgende gegevens : web URL, parameters die via POST moeten worden overgemaakt.

Er zijn vast bepaalde POST-parameters maar ook custom gedefiniëerde paremeters kunnen toegevoegd worden (vb het connectie ID van een andere cloud applicatie).

Mogelijkheden van de VoipCenter Webhooks

Alle mogelijkheden van de VoipCenter Webhooks op een rijtje :

  • overmaken gespreksdata bij start oproep, beantwoorden oproep en bij beëindgen oproep
  • overmaken custom POST parameters bij start oproep, beantwoorden oproep en bij beëindgen oproep